2010-03-09

Praktiska tips

Photobucket

Min kamerahus Canon 50D samt ett normalzoomobjektiv Canon 28-105mm USM är för närvarande inlämnade för reparation. Jag har tappat objektivet åtskilliga gånger, späckt flera UV-filter och även tappat mina kameror. Jag är oftast ingen slarver och tar sällan sönder saker, men just kamerorna har hängt med i ur och skur och utsatts för en mängd faror. Så jag tänkte samla lite tips till er på hur ni kan skydda er kamera, optik och plånbok.

Sånt som kostar lite men ger mycket:
1. Köp ett UV-filter till alla objektiv - kostar 200-300 kr och skyddar optiken mot UV-strålar, men viktigast av allt - det tar skadan när man tappar objektivet rakt ner i marken.
2. Skaffa en drulleförsäkring - hemförsäkringen täcker bara skador som uppstår vid inbrott, stöld och brand.
3. Försäkra kameran - det kan verka onödigt men jag är glad att jag köpte ett försäkrat (begagnat) kamerahus. Försäkringen jag har gäller i 3 år och kostade drygt 1600 kr för ett hus i 10000kr-klassen och självrisken ligger på 200 kr.
4. Ha ett extrahus med extraoptik - det låter dyrt, men det måste det inte vara. Mitt 350D-hus har räddat mig på uppdrag där mitt nya hus eller lånekameran lagt av. Journalistisk fotografi kräver alltid att man är beredd att fota och då är det ingen hit om kameran är trasig.

Helt gratis:
1. Sunt förnuft - använd inte din dyraste kamera/optik på fester och i andra sammanhang där du riskerar dina dyrgripar. Alla vill ha fina festbilder, men ingen vill betala när kameran går sönder.
2. Använd remmen och hus-, objektiv- och systemlock - underskattad säkerhetsåtgärd.
3. Se till att kameran inte ligger öppet - jag har lyckats hastigt sno mig i remmen i förbifarten och kastat kameran i golvet. Lägg helst kameran i en hylla eller i en väska när den inte används.
4. Låt inte kameran drabbas av solsting eller isande kyla - oftast klarar de sig, men det är ändå inte att rekommendera.
5. Ha ett paraply redo när du fotar i regn - vattentäta hus (med eller utan vattentät optik) klarar lika lite vatten som vattentäta Swatchklockor. Det går bra att köpa en kamerapåse för att fota under vatten.
6. Se till att stativet är stabilt nog för kameran - jag har varit med om att vind har blåst ner kameran och stativet.

Det finns säkert en massa andra bra tips, om ni har några - skriv gärna en kommentar!
//Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar