2010-01-01

2009 i bilder


JANUARI

Jag är i Växjö och lever livet innan tentorna, för att sedan sitta gråtandes och plugga i en vecka efter nyår. Resultatet är över all förväntan.
Handels 100:e födelsedag börjar firas och mitt uppdrag som dokumentationsansvarig startar den 21 januari. Det hålls finpub med champagneprovning och en fest bara för skolans personal.
Photobucket

FEBRUARI
Livet på Västmannagatan (10 min gångväg från skolan) är inte lika roligt längre. Letar desperat efter lägenhet och får den jag har idag i Bergshamra. Bilden på Christina Stenbeck är från Handelsdagarna 2009. På mässan lyckas jag också få jobb, som jag sedan blir tvungen att inte ta pga tentaperioden i juni. Robert Mois är månadens och kanske hela årets modell - vi gör tom en katalogframsida tillsammans.
Photobucket

MARS
Flyttar till min nya fina lägenhet och har väldigt tråkigt av någon anledning. En tentaperiod senare förstår jag att det inte alls hjälpte att plugga statistik på KTH (översta bilden visar vad jag egentligen gjorde på KTH). Däremot går redovisningstentan bra och jag firar med en serie självporträtt.
Photobucket

APRIL
Som jag har längtat efter lite fritid och framför allt efter att måla! Jag driver runt i området dör jag bor och hittar Ulriksdals Slott.
Jag blir rekryterad som fotograf till kårtidningen Minimax och mitt första uppdrag är att fota kårordförande - Beatrice Nylund (uppe till höger). Jubileumsfesterna avlöser varandra i slutet på månaden och jag blir sugen på att gå på en själv - utan min kamera.
Photobucket

MAJ
Fyller 20 den 4:e och firar med en 8 timmars arbetsdag och 2 timmars skola. Sedan firar jag faktiskt inte alls, vilket känns lite konstigt. Den 5:e får jag i uppdrag att fota Jubileumsspexet. Det är något av det bästa och roligaste jag varit med om i år. I mitten på månaden deppar jag eftersom det tar slut med min dåvarande pojkvän.
Jag börjar få fler och fler fotouppdrag. Jubileumsfesten den 27:e maj är helt fantastisk - skolan byter skepnad och klassrummen förvandlas till Versailles, Himmel & Helvete, Ryssland, fotbollsrummet, Moulin Rouge-rummet osv. Jag är fascinerad av hur mycket Handelskåren egentligen kan åstadkomma och jag är glad att jag får vara med.
Photobucket

JUNI
Sista tentaperioden, turbulens med sommarjobb, Tanja student dagen efter tentan och dålig cash flow. Till slut ordnar sig allt - tentorna går bra, studenten firas och jag får ett seriöst jobb. Dock måste jag åka en och en halv timme för att ta mig dit. Tre timmar på t-banan, pendel och bussen dagligen ger mig tid att läsa deckare, lyssna på alla p3-dokumentärer och fundera på livet. Jag bestämmer mig för att dra igång ett fotoprojekt på sommaren och den första att bli fotad är Monika (bilden i mitten till vänster). Tanja kommer och hälsar på hos mig på midsommar, som vi firar på japanskt vis - sushi, japansk musik och animé.
Min kompis Calle vill prova att modellfoto och jag ställer upp. Samma dag tar jag självporträtt à la Patrick Bateman (American Psycho).
Photobucket

JULI
Jag jobbar hårt med att hålla lagernivåerna i schack på jobbet, har trevliga helgbesök från både gamla och nya vänner och fotar mitt sommarprojekt. Börjar jobba med Martina Lund - en grym duktig sminkös och tillsammans med Tina Eriksson och Hanna Berkesi kickar vi ass! Fortfarande dålig cash flow, men Rosendal är både gratis och väldigt vackert.
Photobucket

AUGUSTI
Jag råkar hamna mitt i Prideparaden när jag springer efter dem genom halva stan med min kamera. Alena hatar mig för hon har ont i hela kroppen och obekväma skor, men nästa dag är hon snäll och ställer upp på den sista sommarfotograferingen. Martina sminkar och vi blir otroligt nöjda (bilden som ser ut som Twilight screenshot).
Åker till Barcelona med mamma och vi softar, nej smälter, i nio dagar. Underbar arkitektur, god mat, vita stränder, shopping - ett paradis. När jag kommer hem får min kamera (Canon 350 D om någon undrar) hicka. Den har ett litet glapp och jag går och köper ett nytt kamerahus i panik (Canon 50 D). Jag har längtat efter en ursäkt att köpa en ny kamera och nu fick jag en!
Photobucket

SEPTEMBER
Alena bor numera i Stockholm och när Tanja kommer hit känns det nästan som när vi alla bodde inom en mils avstånd från varandra. Jag leker med min nya kamera (nattbilden högst upp och stafettbilden), men lyckan varar inte länge - kameran dör helt den 11:e september. Inte nog med att det är en otursdag och jag är väldigt ledsen, så måste jag rycka upp mig och dokumentera århundradets nattspel samma kväll. Nattspelet är fantastiskt - finsittning på skolan och även i Blå hallen, sedan en Night Cap på Münchenbryggeriet med en massa häftiga rum, inredning, rekvisita och statister. Kåren gör det igen! Den kvällen fick min gamla 350 D rycka in (bilden längst ner).
Fotoverket startas den 15:e september. Efter några veckor kommer 50 D tillbaka från servicen och fungerar som en klocka - det firas högtidligt med självporträtt.
Photobucket

OKTOBER
Jag går med i Handelsdagarnas projektgrupp som bildredaktör. Vi åker på kickoff och kör gokart med KPMG, riktigt trevligt! Jag får göra många uppdrag för mina kårprojekt (Minimax och Handelsdagarna), men också utanför kåren (modeplåtning för www.vibrente.se bild längst ner). Samtidigt hinner jag jobba, plugga och festa och det går i 200 km/h. Min dygnsrytm förstörs totalt och varje natt redigerar jag bilder på allt och alla. Det är ett under att jag överhuvudtaget klarar tentorna.
Photobucket

NOVEMBER
Slutar jobba och ställer upp i kårvalet för posten som chefredaktör för Minimax, men hoppar av eftersom jag inser att jag aldrig kommer hinna med både kåren, ev. jobb och plugga dubbelt. Istället hjälper jag andra kandidater med deras kampanjer - mycket slitsamt men också roligt. Det är affischer, häcklingar och interhäcklingar för hela slanten. Ett par fester däremellan också. Fotar Robert igen och gör två Atlas Shrugged-karaktärer av hans bilder (längst ner till vänster är Fransisco d'Anconia). Fotar vaktmästarna för Minimax och inser vem som egentligen håller i trådarna på skolan.
Photobucket

DECEMBER
Att inte ha tentor innan jul är underbart, just innan jul. Så jag tar det lugnt, gör klart alla mina åtaganden och sover en hel del. Günther Mårder ger mig ett trevligt fotouppdrag och vi blir väldigt nöjda med resultatet. Projektarbetet i organisering görs klart efter ett par månaders både roliga och mindre roliga möten. Dryga 6 timmars projektkonferens får (inte bara) mig att undra vad jag egentligen gör där. Efter det är det jullov och jag är ambitiös nog att plugga varje dag. Julfesten den 22:a december är efterlängtad. På julafton lyssnar jag med ena örat på Anka (inte Kalle då) och inser varför jag inte har TV hemma. Vi äter Bambi med potatis och vinsås och livet känns bra. Den bästa julklappen är en kaffekvarn och den sämsta är en låtsas iPod (jag har ju en äkta). Tanja kommer hit på mellandagarna och vi firar nyår hemma hos Jessika och Lars. Sushi till förrätt, mojitos, kåldolmar, Cranium, morotskaka, champagne och raketer som skjuts från taket. Gott nytt år!
Photobucket

1 kommentar:

  1. i maj tror jag, vem är det på nakenbilden? man ser en kvinna sittandes i en säng eller liknande bakifrån
    anyways, underbart vacker bild och vacker kropp!

    SvaraRadera